zaterdag 30 juni 2012

Tips en tools om te ontspannen

Ontspannen is een techniek die je jezelf moet aanleren. We leven in een wereld waar er constant tensie op ons wordt gelegd, prognoses worden gecreëerd en waar hectiek en chaos om het hoekje komen kijken. Ontspanningsmomentjes om je innerlijke batterij weer op te laden zijn daarom ook cruciaal. In deze post heb ik vijftien tips en tools verzameld die je kunnen helpen om de 'dolce far niente' weer terug te vinden.



1. Een warm kopje kruidenthee drinken. Ik drink zelf graag een kopje Reiki, Feng Shui of Lomi Lomi thee. De melange van handgeplukte kruiden en stukjes fruit uit alle hoekjes van de wereld werkt als pure therapie en is een magische cocktail die voor spirituele rust en een stukje otium zorgt. Het zijn stuk voor stuk creaties die proeven alsof er een engeltje over je tong piest.

2. Een powernap doen. Een powernap varieert van tien tot twintig minuutjes. Het creëert een boost qua creativiteit en inspiratiedrift. Welterusten!

3. Naar een spa of sauna gaan. Ik hou van spa's en sauna's. Het is een pure gift voor mijn zintuigen door de magische melange van kruidentherapie, aroma's, warmte, chroma's en stoom. Ik kom compleet 'zen' terug van zo'n momentje voor mezelf.

4. Knuffelen. Bij een knuffelsessie komt het hormoon 'oxytocine' vrij, ook wel bekend als het 'knuffelhormoon'. Een knuffel is gratis en tovert een instant lach op je gezicht. En bij gebrek aan een persoon? Knuffel een beestje of een boom.

5. Je eigen spa creëren. Er hangt soms een pittig prijskaartje aan een dag naar de sauna of spa gaan. Als je voor de 'budgetproof' versie wil gaan of centjes wil besparen, kun je ook je eigen 'home made' spa creëren. Ik heb in deze post een beautyritueel voor jullie op pootjes gezet.

6. Een kruidenkussentje maken. Een knutselwerkje dat ook kinderhandjes kunnen creëren. De ingrediënten voor een kussentje zijn een twee stukken stof van natuurlijke vezels, naald en draad en kruiden. Was de stukken stof en knip ze beide in een vorm die jij het mooist vindt. Wat dacht je van een hartje? Nu heb je twee gelijke stukken stof. Blijf constant ongeveer een centimeter van de boord af en naai 75% van het kussentje dicht. Draai het kussentje binnenstebuiten en vul het met je kruidenmelange. Tot slot naai je ook het laatste stukje dicht. Het kruidenkussentje kan ook werken als droomknuffeltje.

7. Knutselen en frutselen. Knutselen werkt rustgevend en door creatief met je handjes bezig te zijn stimuleer je je psyche. Je kan bijvoorbeeld een 'moodboard' creëren, een 'rainbow cake' bakken of starten met het ontwerpen van een 'rainbow melted crayon art'.

8. Een wandeling door de mooiste stukjes natuur maken. Een wandeling lost de chaos in mijn wereldje op magische wijze op en de mooiste geuren en kleuren van Moeder Natuur ervaren, is voor mij persoonlijk een momentje van filosoferen en intense relaxatie. Ik droom dat de wolkjes hersenspookjes zijn die zachtjes langs trekken en tot slot oplossen in het niet.

9. Picknicken op je balkon, tuintje of een mooi plekje in een park. Op een mooie zomerdag genieten van een glaasje versgeperst jus d'orange of zomerse smoothie, samen met een zelfgemaakte salade of fruitspiesje van diverse stukjes vers fruit. Een dekentje, een dosis warme zonnestraaltjes, wat kaarsjes als je in de avond gaat picknicken, een flesje zoete wijn of cocktails en een lieve vriend of vriendin en de ingrediënten voor een feestje zijn compleet.

10. Een warme douche nemen. Sluit je ogen en droom dat de warme stoomdruppeltjes jouw hersenspinsels symboliseren. Voel hoe de druppeltjes van je lichaam stromen en zachtjes verdwijnen in het doucheputje. Ervaar hoe jouw hersenspinsels, de sores en tragiek van je lichaam stromen en tot slot oplossen in het niet. Een magische en therapeutische sensatie.

11. Genieten van een warm bad. Waar je een badbommetje met glittertjes, bruisbommetje, zeepcupcakeje, badtruffeltje of zeepmuffin aan toevoegt. Of stop een badeendje in je bad. Een supplement in die trant geeft je bad een heuse 'boost'. Ik hou echt van glittertjes en creatieve badproducten. Ze maken badderen net eventjes een beetje amusanter, in mijn optiek.

12. Ben je droevig, geëmotioneerd of melancholisch? Probeer dan eens om het woordje 'bubbles' hoorbaar uit te spreken voor een spiegelbeeld. Ik vreet een complete bezem als er geen lach op je gezicht wordt getoverd en je rotte emoties zich niet stukje voor stukje oplossen in het niet. En klik ook eens op dit magische knopje voor een boost toverkracht en jubel.

13. Start je persoonlijke 'Day Zero Project' of creëer je eigen 'Bucketlist'. Het zijn stuk voor stuk gratis tactieken die je helpen om je dromen stukje voor stukje te realiseren. Dromen is een creatieve ontspanningsmethode en als je droomt, accentueer je de mooiste dromen en prospecten in je wereldje.

14. Je hersenspinsels en hersenkronkeltjes op papier zetten door een brief te schrijven. Het visualiseren van het chaotische soepzootje in je hoofd, werkt therapeutisch. Je kunt de brief ook eventueel ritueel verbranden of in minuscule papierpartjes knippen als symbool voor een hoofdstuk waar je definitief een punt achter noteert. Een punt, geen komma.

15. Bach Rescue Therapy. Dat is een 'medicijn' op basis van pure, natuurlijke kruidenextracten dat helpt bij innerlijke drift of stressmomentjes. Je hebt diverse varianten van de Bach Rescue Therapy. Zo zijn er drops, pastilles, kauwgompjes, sprays en een cream of gel te koop.



5 opmerkingen:

  1. Super leuk artikel! Handig al die tips. Gelukkig kan ik nu meer ontspannen door de vakantie! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heeel leuk artikel dit!
    die powernapjes werken alleen nooit bij mij. dan voel ik me de rest vd dag brak!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw, super leuke tips. Ik heb ze gelijk opgeschreven en ik ga het op mijn prikbord ophangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. dit artikel komt echt op het goede moment, gisteren heb ik een hele panty gesloopt door mijn stress gefriemel.. Ik ga straks even mijn lieve hond knuffelen, maar nu eerst een korte powernap, weltrusten ;)

    BeantwoordenVerwijderen