zondag 24 juni 2012

Workshop: creëer je eigen luxe gezichtstherapie

In deze blogpost vertel ik jullie hoe je een luxe gezichtstherapie - bommetjesvol bijzondere ingrediënten - op jezelf kan toepassen. Ik vertel je een geheimpje over hoe je zelf een 'acne spot treatment' kan maken en hoe je kruiden- en edelstenentherapie aan je gezichtsbehandeling kan toevoegen. Ik laat je ervaren hoe je je eigen 'home made spa' in je huisje tovert!



Een melange van kleuren, melodieën en variërende parfums werkt therapeutisch en rustgevend. Zorg voor een sfeer met minimale impulsen en prikkels, zet een dromerig muziekje op, brand een geurkaarsje of waxmelt en zet de cruciale materialen al klaar voordat je start met je luxe gezichtstherapie.

1. Je start met het reinigen van je gezicht met een cleanser. Ik vind persoonlijk de complete lijn van 'Courtin' heerlijk. Er hangt een prijskaartje aan, maar ik vind het elk dubbeltje waard. Het doet echt wonderen voor mijn problematische huid met onzuiverheden. Mijn 'holy grail' qua gezichtsverzorging.

2. Daarna scrub je je gezicht met een milde scrub of lysing. Een lysing is exact hetzelfde als een enzymatische peeling, alleen heeft het beestje een andere naam. Verwijder de scrub of lysing na een paar minuutjes met een washandje of twee zachte, ronde sponsjes.

3. Vervolgens creëer je een stoombadje met handgeplukte kruiden. Je zet een waterkoker met water op en vult een kom met een handjevol kruiden. Dat geeft een boost aan het stoombadje en werkt heerlijk rustgevend. Hier kun je diverse zakjes en potjes met variërende gezichtsstoomkruiden uit alle hoekjes van de wereld bestellen. Je kunt op Etsy ook een sample bestellen om mee te starten en een stoomkruidensessie te ervaren. Ik heb zelf een kruidentuintje op mijn balkon, waardoor ik mijn eigen kruiden kan plukken voor een stoombadje. Een handjevol kruiden toevoegen is een pre, geen must. Daarna giet je het kokende water in de kom, ga je met je gezicht over de kom hangen met een handdoek over je hoofd en de kom, zodat de stoom niet door kleine hoekjes kan ontsnappen. Het best stoom je vijf tot tien minuutjes.

4. Druk je puistjes en onzuiverheden uit met een comedonenlepeltje. Een comedonenlepeltje is een speciale tool waar je onzuiverheden mee kan uitdrukken. Je kan ook je nagels in combinatie met twee tissues gebruiken om je onzuiverheden mee te verwijderen. Zorg dan wel dat je je handen en vingers goed desinfecteert om die monstertjes van bacteriën te vermoorden.

5. Een kruidenstempel maken en je huid zachtjes masseren met de stempel. Een kruidenstempel is in principe een verwarmd bolletje dat kruiden en oliën bevat. De ingrediënten om zelf een kruidenstempel te creëren zijn een doekje baatkatoen - maar een mooie zakdoek werkt ook - van veertig bij veertig centimeter, wat zachte plukjes schapenwol, een handjevol kruiden en een stuk koord van plusminus twee meter. Je legt het doekje open, stopt daar wat uitgebalanceerde kruiden in en besprenkeld ze met wat druppeltjes essentiële oliën naar eigen wens. Dat is de basis van je kruidenstempel. Dan vul je het doekje op met echte, zachte plukjes schapenwol en knoop je het pakketje met een stuk koord zo dicht, dat je boven een 'handvatsel' hebt. Tot slot verwarm je je kruidenstempel en is je zelfgecreëerde stempel voltooid.

6. Masseer je gezicht met edelstenen. Kies een steen op basis van pure spirituele drift en gevoel. Welke steen vind je het mooist? Verwarm de edelstenen tussen je handen en masseer zachtjes de drukpunten op je gezicht. Eventueel kun je de edelstenen in een badje van essentiële oliën dompelen voor een magische 'chi' boost.

7. Breng een gezichtsmasker aan met een kwast. Ik vind persoonlijk het 'zelfverwarmende masker' van Garnier Pure echt hemels. Je kunt ook zelf een masker maken met diverse ingrediënten. Zo kun je bijvoorbeeld een gezichtsmaskertje maken van dode zee modder, actieve houtskool en aspirine. Het is een beetje puzzelen qua ingrediënten en wat - niet - werkt voor jouw huidje.

8. Creëer je je eigen 'acne spot treatment' bommetjesvol natuurlijke ingrediënten. Een melange van tea tree olie, een handje dode zeezout, wat dode zee modder en ghassoul kleipoeder. Dat zijn magische elementen die op miraculeuze wijze je huid een complete 'boost' geven. Je kunt de mixtuur in een rollerflesje of druppelflesje stoppen, maar als je dat niet hebt kun je ook steeds een beetje potpourri maken en een wattenstokje in de cocktail dippen en op je onzuiverheden aanstippen.

9. Breng een serum of creme aan op je gezicht. Je kunt een serum ook als 'boost kuur' gebruiken door het een x-aantal dagen constant te gebruiken.





4 opmerkingen:

  1. handig artikel, zo'n comedonenlepeltje gebruik ik echt al jaren, maar ik wist nooit dat het zo heet! ;) xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Handig en leuk artikel dit! Komt erg goed van pas aangezien ik mezelf binnenkort eens flink wil gaan verwennen haha. En bedankt voor je mooie woorden op mijn artikel van gister, vond het erg mooi en lief!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. super handig!! bedankt voor je reactie op mijn blog. Het t-shirt van Minnie mouse was maar €7,- tja, dat kan je toch niet laten liggen! haha, liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ah, dit klinkt wel lekker. Mezelf even verwennen!

    BeantwoordenVerwijderen